IT

IT på Ådalens Privatskole

Velkommen
Her kan I læse om hvilke digitale platforme, som vi bruger til kommunikation og undervisning, samt retningslinjer for brug af IT.

Portaler
Se links til skolens portaler på vores hjemmeside aadalprivat.dk under fanen portaler.

Kommunikation
Forældre skal logge på vores portaler med enten NemID eller Unilogin.
Tryk HER  for vejledning, hvis i ikke kender jeres Unilogin.
Eleverne bruger deres Unilogin til webportaler og ”elevens unilogin”@aadalensprivatskole.dk, hvis de skal logge på deres computere eller andre Microsoft-produkter.

  • FORÆLDREINTRA
    Alt kommunikation mellem skole og forældre. Login HER
    Se mere info om forældreintra HER

  • TABULEX SFO
    Alt kommunikation mellem SFO og forældre
    Her afkrydser vi børnene, forældre meldes fri, sygdom, m.m.
    Se hvordan I logger på HER

  • MICROSOFT TEAMS
    Alt kommunikation mellem skole og elever.Eleven bliver medlem af et klasseteam, samt evt. flere fagteam, og vil her modtage information og evt. lektier.
    App’en kan hentes på Appstore, Google Play, samt kommer installeret på skolens devices.
    Kan desuden downloades HER

Følg desuden skolen på aadalprivat.dk eller via Facebook.

Office 365

Microsoft Office 365 er den grundlæggende arbejdsplatform.

Til Microsoft Teams og alle Microsoft-programmer, samt som adgang til deres computer bruges deres oprindelige unilogin + @aadalensprivatskole.dk og kode, f.eks.

 Login:  sven1234@aadalensprivatskole.dk
 Kode:  qwe12rty   (denne kode forbliver den samme)

Til skolens wi-fi og de digitale resurser bruges det 8-cifrede unilogin f.eks.

 Login:  sven1234
 Kode:  denne kode skiftes automatisk med jævne mellemrum  (til wi-fi ændres den ikke)

Hvis man ikke kender sin kode, så spørg klasselæreren eller skriv til administrator.

Office opdateres således: Tryk på fanen filer i Word, tryk på konto og derefter tryk på opdaterings-indstillinger.

Eleverne har ligeledes adgang til Office-pakken og online-versionen af Microsoft 365 via www.office.com

Skolen har desuden visse programmer som pr. automatik sendes ud til elevernes maskiner.

Computere

Når eleverne logger på en maskine for første gang, så skal denne vejledning følges. Tryk HER

Computere finansieres via skolepengene, og udlånes til eleven. Maskiner skal returneres, når eleven ikke længere er elev på skolen
Skolen dækker hændelige uheld, men forældrene forventes at have forsikring i tilfælde af tyveri fra hjemmet/uden for skolens område. Ved grov uagtsomhed skal forældre forvente, at de skal dække reparation/erstatning af maskiner i forhold til skolen kontrakt med leverandøren.

Computeren har en forventet levetid på 3-4 år

I sommeren 2021 får skolen nye computere.

Maskiner

0.-2. kl. Windows tablet med cover og beskyttelse
3.-9. kl. PC med sleeve (skal transporteres beskyttet)

Opdateringer

Vil I undgå mange fejlmeldinger? Husk at opdatere jeres maskiner. De er sat til at gøre det automatisk, men har til tider brug for lidt hjælp.

Windows 10
Skriv ”opdater” i feltet nederst i venstre hjørne. Tryk enter! Tryk på ”Windows Update” og ”søg”.

Firmware til f.eks. grafikkort, skærm, kamera m.m. kan opdateres via følgende apps fra producenterne:

HP-maskiner via  HP assistent
Lenovo-maskiner via Vantage

Fingeraftryk/biometrisk-adgang

Oplever I problemer med at godkende jeres biometriske-adgang/pinkode/fingeraftryk, så gå ind på https://myaccount.microsoft.com/ under sikkerhedsoplysninger og skift jeres telefon-nummer.

Backup

Husk at gemme alt i Microsoft OneDrive-mappen, da vi ikke kan garantere elevernes data i tilfælde af nedbrud eller virus, så husk backup!

Sikkerhed

Vores firewall og Microsoft 365 holder øje med elevernes filer og surfing.
Skolen forbeholder sig ret til at slette filer og programmer, som opfanges af Microsofts sikkerhedsfilter, og som de anser for værende skadelige for computeren eller skolens system.

Etik

Vi forventer at alle skolens ansatte og elever opfører sig ansvarligt på nettet.

  • Tænk før I taster!
  • Tal pænt! Det er nemt at misforstå hinanden på nettet.
  • Tal med en voksen/lærer, hvis I har en dårlig oplevelse, er utrygge eller føler jer mobbet.
  • Tænk over hvad I deler med andre, f.eks. billeder.
  • Tænk over hvad I downloader. Lovgivningen gælder også på nettet.
  • Oplys ikke personlige oplysninger til folk I ikke kender.
  • Pas på jeres udstyr. Klistermærker er forbudt – og maskinen skal transporteres beskyttet.
  • Skolen frabeder sig upassende opførsel, indhold eller internetsøgninger.

Reparation

I tilfælde af problemer, så har skolens IT-kontor åben hele ugen. Vær venlig at respektere rød, da der til tider er tidskrævende opgaver, som skal løses.

Skriv gerne til it-teamet@aadalensprivatskole.dk eller send en sms på 53368003, hvis I har brug for hjælp. Eleverne kan også skrive via Microsoft Teams.

I tilfælde af en skade stiller skole en reserve-maskine til rådighed. Der kan opstå flaskehalse og forsinkelser på at få udleveret en reserve, hvis f.eks. 10-20 elever oplever en defekt inden for ganske kort tid, hvilket desværre ikke er et umuligt scenarie.

Forsikringen dækker for 1 reparation pr. enhed pr. år. Det betyder, at hvis den samme computer skal til reparation 2 gange inden for et år og det er en selvforskyldt skade, så ender regningen hos forældrene. Det samme ved grov uagtsomhed(hærværk) eller at computeren bortkommer eller stjæles uden for skoletiden.

Til gengæld sender producenten hurtigt en reparatør ud til skolen, så ofte er skaden på computeren udbedret inden for kort tid.

Ved fejl på vores Windows Tablets skal hele maskinen indsendes til deres skadescenter.

Teknologi-forståelse

IT-teamet kommer ud i klasserne og arbejder med forskellige IT-relaterede projekter, bl.a.  Minecraft Education, programmering, Scratch, billedbehandling, etik, sikkerhed, animation og robotter (unilogin@aadalensprivatskole.dk + originalkode er jeres adgang til Minecraft universet).
Generelt arbejder skolen med digital dannelse, lige fra brug af programmer til etik. Se vores IT-plan HER

Mvh.

IT-teamet