IT

IT-nyhedsbrev sommer 2019


Portaler:

I skoleåret 2019-2020 forsøger vi at begrænse mængden af portaler.

Det betyder, at vi lukker ned for brugen af Yammer, samt stopper for kommunikation via Iportalen. Den skal nu primært bruges til afkrydsning. Der vil stadig blive uploadet billeder af elevernes hverdag i indskolingen, nu blot via Forældre-intra.

Kommunikation mellem skole og forældre foregår via:

Forældre-intra
https://aadalprivat.m.skoleintra.dk.
Det kan anbefales at downloade deres app via ovennævnte link

Kommunikation mellem skole og elever foregår via Microsoft Teams.

På sigt vil skolen gerne være på kun en platform, men det er ikke realistisk i øjeblikket.
Følg desuden skolen på aadalprivat.dk eller via Facebook.


Office 365

Microsoft Office 365 er stadig den grundlæggende arbejdsplatform.

Til Microsoft Teams – eller som adgang til deres computer bruges deres unilogin + @aadalensprivatskole.dk og kode, f.eks.

sven1234@aadalensprivatskole.dk
qwe12rty

Til skolen wi-fi og de digitale resurser, som eksempelvis www.superbog.dk , bruges blot det 8-cifrede unilogin f.eks.

sven1234
qwe12rty

Hvis man ikke kender sin kode, så spørg klasselæreren eller skriv til administrator.
Eleverne har ligeledes adgang til Office-pakken og online-versionen af Microsoft 365 via www.office.com


IPads:

Eleverne fra 0.kl – 2.kl. får udleveret en IPad, som skal bruges til skolearbejde.

Fra kommende skoleår installerer vi en ekstra sikkerhed, som via vores MDM-løsning, Lightspeed, beskytter eleverne mod uønskede sider.

Denne sikkerhed findes allerede på skolens område via skolens firewall, men nu dækker den også uden for skolens område.

Har man brug for ekstra tiltag, f.eks. at blokere speciale hjemmesider, så kontakt skolen via administrator@aadalensprivatskole.dk

I skal være varsomme med at bruge Apples ellers glimrende funktion ”Skærmtid”, da den i en del tilfælde har blokeret for skolens programmer.

I er selv ansvarlige for at tage backup af elevernes iPads, da vi ikke kan garantere, at vi kan geninstallere alle de spil, som I evt. måtte have installeret, hvis uheldet er ude.
Se link: https://support.apple.com/da-dk/HT203977#itunes

Bærbare computere:

Eleverne i 2.kl. skal aflevere deres IPads inden ferien, da de skal genbruges i nye klasser.
Efter ferien får de i stedet en computer.

Eleverne i 5. kl. skal ligeledes aflevere deres computere, da de får en mere kraftfuld model til brug i udskolingen.

9.kl. afleverer deres maskiner inden dimissionen.

Alle iPads/computere i 2. kl. + 5.kl. + 9.kl skal afleveres senest torsdag d. 27. juni mellem kl. 9-12 på IT-kontoret.

Nye eller genbrugte maskiner udleveres i den første uge af skoleåret i august.

Husk at opdatere jeres maskiner, da det afhjælper mange problemer med bl.a. touchpad og skærm. I tilfælde af en stor opdatering, så er der eksempler på at Microsoft sletter elevernes Office 365-pakke (Word, Powerpoint…).
I 99% af tilfældene sørger Office 365 dog selv for at installere dem igen efter ca. 20-30 min.

Husk at gemme alt på Microsoft OneDrive, da vi ikke kan garantere elevernes data på selve computeren i tilfælde af nedbrud eller virus, så husk backup eller gem på OneDrive. Skolen forbeholder sig ret til at slette filer og programmer, som opfanges af Microsofts sikkerhedsfilter, og som de anser for værende skadelige for computeren eller skolens system.

Reparationer:

I tilfælde af problemer, så har skolens IT-kontor åben hele ugen. Se de nøjagtige tider på døren. Vær venlig at respektere rød, da der til tider er tidskrævende opgaver, som skal løses.

Skriv gerne til administrator@aadalensprivatskole.dk hvis I har brug for hjælp. Eleverne kan også skrive via Teams.

I tilfælde af en skade stiller skole en reserve-maskine til rådighed. Der kan opstå flaskehalse og forsinkelser på at få udleveret en reserve, hvis f.eks. 10-20 elever oplever en defekt inden for ganske kort tid, hvilken desværre ikke er et umuligt scenarie.

Generelt kommer ca. 30% af skolens ipads eller computer i løbet af et år i en sådan forfatning, at skolen ikke selv kan fixe dem. Heldigvis er vi forsikrede i sådanne tilfælde.

Forsikringen dækker dog kun for 1 reparation pr. enhed pr. år. Det betyder, at hvis den samme computer skal til reparation 2 gange inden for et år og det er en selvforskyldt skade, så ender regningen hos forældrene. Det samme gælder, hvis en computer bortkommer eller stjæles uden for skoletiden.

Til gengæld sender HP hurtigt en reparatør ud til skolen, så ofte er skaden på computeren udbedret inden for kort tid.

Det er desværre ikke tilfældet, når vi skal have repareret IPads.

Skønt vi er blevet lovet en hurtig reparationstid, så skal maskinerne først registres og sendes til Nordjylland, og det er desværre ikke unormalt med en reparationstid på mellem 3 uger og 3 måneder.
Det er ikke tilfredsstillende, men det er ikke noget, som vi kan ændre på i skrivende stund, men der arbejdes på en løsning i forhold til kommende indkøb.

Desuden er forsikringen/reparatøren meget opmærksomme på, om enheden har været korrekt beskyttet. Det betyder, at hvis de mener, at der ikke har været korrekt cover på enheden, så får skolen regningen.

Så det er meget vigtigt at IPadens cover/frontcover ikke fjernes, da regningen i sådanne tilfælde sendes til forældrene, hvis forsikringen/reparatøren ikke vil acceptere skaden.
Vi skifter løbende de gamle covers til nye med øget beskyttelse og bedre frontcover.

Inden i afleverer en IPad, så husk venligst at logge ud af jeres Apple-Id. Er I ikke logget ud, så bliver arbejdet med at reparere maskinen vanskeligt – og vi har ofte ikke andet valg end at slette maskinen fuldstændigt.

Slet aldrig selv en maskine, før I er logget ud (tryk på indstillinger og det indtastede Apple-id, som vil stå øverst på siden) Se link: https://support.apple.com/da-dk/HT208242

Teknologi-forståelse:

I det nye skoleår kommer IT-teamet ud i klasserne og arbejder med forskellige IT-relaterede projekter om bl.a.  kodning, film, animation, etik, sikkerhed, billedbehandling og meget mere, hvilket vises sidst på året på vores ”tech-fest”-uge

Mvh.

IT-teamet